Solat Jemaah: Antara kesatuan Ummah dan Pecah Belah

Sekian lama menyepi dari dunia blogging, terasa kembali tanggungjawab di arena dakwah online ini perlu diteruskan. Walaupun, terkadang tangan ini bukanlah yang terbaik untuk berada di arena ini..

Kadangkala ada yang mempersoalkan saya dgn soalan ini “mu ni muda dalam berdakwah, jgn berlagak seperti senior”. Tapi hati kecil saya memikirkan semula apakah rasulullah pernah mempersoalkan sahabatnya yang masih muda dalam arena dakwah ketika itu. Saidina Ali k.wj, saidatina Aisyah r.a.h, Zaid b Harithah r.a dan ramai lagi. Bagi saya tiada istilah umur dalam berdakwah. Cukup dia sudah mukallaf, maka tanggungjawab ini sudah pasti tergalas d atas bahunya. Jangan kita meninggi diri dalam mentafsir umur dengan ilmu. Boleh jadi mereka yang muda tinggi ilmunya dari yang tua. Apakah kamu tidak pernah membaca sejarah Ulama’2 terdahulu dalam disiplin ilmu mereka.?

“Hendaklah kamu sampaikan ajaran aku walaupun satu ayat”

(dikeluarkan oleh Ahmad, Al-bukhari, dan Al-Tirmidzi daripada ‘Abdullah b ‘Amru bin Al-‘Ash Radiyallahu ‘anhu)

Jika kita lihat d mana2 kampus, ramai pelajar2nya ingin menyumbang segenap tenaga mereka untuk Islam, namun persoalan yang wajib ditimbulkan oleh seorg daie adalah, “ Adakah ini cara yang digariskan oleh Islam?” Berapa ramai yang telah merosakkan Islam hanya kerana method dakwah mereka tidak selari dengan Islam. Dimana strateginya? Dimana tanzimya? Di mana Kepimpinannya? Di mana keutamaannya?

Sahabatku… Andai pencuri pun mempunyai strategi dalam mncuri, mereka juga ada liqa’ mereka dlm mrancang satu kecurian. Maka apakah kita disini tidak sedar bahawa perjuangan yang suci ini perlu kepada satu perancangan yang tersusun.

Kurang 3 bulan lagi,maka genaplah 2 tahun saya di sini. Satu jangka masa yang cukup bagi memahami waqi’ dakwah bg seorang yg dhaif ini. Namun sangat menyedihkan dek masalah kesatuan yg tdk pernah slesai.

“usah bicara soal kesatuan andai di Tikar sejadah pun kita tidak mampu bersatu”

Sahabat2…Rasulullah telah mengajar kita bila solat biarlah berjemaah. Dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda

“ lebihnya solat berjemaah berbnding solat berseorgan ialah sebanyak 27 darjat”

Di mana mahu solat berjemaah? Solatlah di tempat azan dilaungkan di tempat itu. Usah mencipta pelbagai tempat2 lain sdgkan surau induk hanya selangkah. Pernah saya suarakan agar ditutup saja surau blok. Tapi ada yang membangkang krn surau itu perlu bagi mereka yang “tak mampu” utk solat di surau induk. Saya kurang pasti adakah wujud dlm kalangan sahabat2 kita di sini yg sudah mncapai umur emas shgga tidak mampu solat d surau induk. Walaupn begitu, hati saya sejuk krn ada muka2 baru yg sudah mula menunjukkan minat dgn Rumah Allah ini. Tiada yg lebih indah bila dpt solat brjemaah dgn sahabat2 seperjuangan. Kerana disinilah kita mampu bertemu. Kerana disinalah kita akan bersatu.

Ayuh bersatu di tikar sejadah!!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Masa Lapang Yang Membunuh…

[VIDEO] MASIH ADA YANG BERDEGIL: COVID-19

KEMATIAN KE 3 DI MALAYSIA: COVID-19