Perkara 512: Dimana Jati Diri Perlembagaan Malaysia??

Alhamdulillah, setinggi kesyukuran saya panjatkan kepada Allah kerana memberi peluang untuk kembali mencoret sedikit pendapat didalam blog ini. Tentu ramai yang memikirkan tulisan ini tentu saja mahu menghentam kerajaan. Sebelum anda mulai membacanya, tukar dahulu pemikiran anda bahawa tulisan ini hanyalah mahu menerangkan kecelaruan sebenar terhadap Federal Constitution of Malaysia (Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.


 

Saya berasa amat terkejut baru-baru ini. Kadang2 terasa seperti hendak tergelak. Kenapa kerajaan beria2 sangat nak melaksanakan 'bulan bahasa'?. Sedangkan dasar kontroversi 'PPSMI' masih lagi belum ada jawapan disebalik dolak-dalik kerajaan berhubung pemansuhannya. Timbalan Perdana Menteri Malaysia secara tiba2 menjadi "hero" bagi bulan bahasa pada tahun ini apabila mengisytiharkan Oktober sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan dan semua kementerian, kerajaan negeri dan agensi kerajaan diarah melaksanakan program bahasa peringkat masing-masing sepanjang bulan ini. Di IPGM saya juga tidak ketinggalan. Setiap pagi akan terdengar suara lagu Bahasa Jiwa Bangsa dari corong speaker yang telah uzur. Bila terdengar lagu itu, hati saya pasti terdetik "ini semua lagu retorik nak menyedapkan keadaan".

Bukanlah saya ingin membantah pelaksanaan Bulan Bahasa ini, tetapi seperti ada sesuatu yang dikenali sebagai "cakap tak serupa bikin" didalam pelaksanaan kempen ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Masa Lapang Yang Membunuh…

[VIDEO] MASIH ADA YANG BERDEGIL: COVID-19

KENAIKAN HARGA BARANG: ISU RAKYAT ATAU ISU POLITIK?